Jumaat, 17 Jun 2011

KEK CARAMEL



Assalamulaikum di ucapkan kepada semua......




kek caramel klu dah tahu operasi dan merasa kesedapannya pasti akan operasi...operasi...lagi.....

Kek Caramel memang sungguh sedap dan lazat..lebih2 lagi di makan di kala sejuk ..Wallah memang yummiiiii....Tqvm Aida ucapkan pada Munira Baharum yg telah memperkenalkan kek ni di Kongsi Resepi..sejak dari itu asyik demam operasi kek caremal saja...klu dah berjaya operasi sekali pasti akan berexperiment lagi ...Jom kita semak resepinya dan layan Kek Caramel Aida .....Salam sayang dan Sejambak kemesraan dari Aida di SRKM :))

 

~~ KEK CARAMEL ~~ 
 (A)
2 sudu besar gula (utk buat gula hangus)
tabur gula dalam loyang dan masak atas api perlahan.biar gula hancur dan warna tukar jadi perang. dan sejukkan . jgn risau dah sejuk ianya memang keras.

(B) -bahagian atas
1/2 tin susu cair (boleh tambah kalu nk karamel tebal sikit)
70g gula castor
1/2 sudu teh esen vanilla
3 biji kuning telur
kacau semua bahan pelahan2 ,jangan sampai berbuih2,nanti caramelnye tak jadi.

(C)-lapisan kek
140g tepung gandum
70g gula kastor
3 biji telur kuning
135ml air
1sudu teh baking powder(guna sudu kfc)
45ml minyak masak
pukul telur kuning,minyak dan  air sampai gebu dan tukar ke warna  putih.pastu masukkan gula,pukul lagi sampai naik 1x ganda lg.last msukkan tepung dan baking powder,pukul lagi.

(D)-merinque
6 biji putih telur(pastikan jgn tercampur sedikit pun telur kuning)
70g gula castor
1 sudu tah krim of tar2(guna sudu kfc)- Ini boleh ditukar dgn 2 sudu perahan lemon klu tak ada lemon perahan limau kasturi pun boleh ....
pukul sampai adunan jadi pekat dan bertanduk ...kalau kite terbalikkan bekas,adunan x jatuh...kalau jatuh,maknanye belum jd..pastikan putih telur x tercampur sikit pun dgn kuning telu.pastikan jugak bekas untuk letak putih telur dan mixer kering.

masukkan bahan B kedalm A.
camporkan adunan C & D,gaul dgn seduk hingga sebati.
Bahagikan kepada beberape bahagian dan letak warne & paste kalu nak.contohnye,letak warne kuning (paste oren),warne pink(paste strawberry)..
masukkan dalm loyang tadi.caranye,ambik 1 senduk merah warna,ltk tgh2 loyang,tak payah ratakan,kemudian ambil warna kining pula,letak kat tengah2 warna yg 1st td,gitulah seterusnye sampi adunan habis,barulah jadi belang3.
bakar cara double boiling .maknanye letak loyang adunan kek ke dalm loyang yang lagi besar,pastu isi air panas.pastu baru bakar dalam 1 jam @ hingga masak ikut oven masing-masing .cucuk dgn lidi klu keluar bersih maknnya dah masak..
bila dah masak,angkat dan rest 10 minit barulah terbalikkan.
nak sedap makan simpan dlm peti sejuk dan lepas tu baru makan sejuk2.Tahan 5 hari dlm peti ais.Itu pun klu tak abis makan.....hehehe :))

***nak karamel tebal:
3/4 tin susu cair...3 kuning telor + 1bj (kuning n putih)... aida guna 11/2 cawan susu cair , telur sama
1 tin susu cair...3 kuning telor + 2bj (kuning n putih)...
** cari loyang yg sesuai....
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan