Isnin, 1 Disember 2014

Puding Milo Oreo ... Annivesary kami... Alhamdulillah....23/11/2014

Alhamdulillah. ..hari ini 23/11 /2014 merupakan hari ulang tahun perkahwinan kami yg ke 18 thn... syukuran.... masih diberikan kesempatan utk menumpang kasih dan sayang dgn seorg suami yg baik dan bertanggung jawap serta dikurniakan 4 permata hati putera d puteri anugerah ilahi dan harta kami dunia dan akhirat...semoga mahligai yg telah kami bina berbahagia, dirahmati serta diberkati hingga ke jannah hendaknya... InsyAllah...amin......
 — berasa disayangi.







.Alhamdulillah. .. sedikit kelainan... biasa sambut Anniversary ada kek...Anniversary yg ke -18 kali ni, kita wat Puding milo oreo ... hubby kata sedapppp jugakkk....layannnn kan ajerrr...

 — berasa disayangi bersamaShamsul Nizam Md Salim.



Resepinya:
Pudding Oreo 
1 paket agar2
1 cawan gula- boleh kurangkan
5 cawan air
1 cawan milo
1 tin susu cair
biskut oreo secukupnya
 * Panaskan air , masukkan agar2 dan masak hingga mendidih dan agar2 hancur , masukkan gula  dan susu cair .
bila sudah larut semuanya bahagikan kepada 2 bahagian , 1 bahagian masukkan milo dan satu lagi biarkan.
* Dalam bekas masukkan adunan milo separuh , bila sudah agak keras jgn keras nanti puding tak melekat , susun biskut oreo di atas adunana milo kemudian tuang adunan putih , bila adunan putih mula mengeras sedikit ..pelahan2  masuk pula adunan baki adunan milo dan sejuk dlm peri .. siap utk dinikmati .sejuk2 dlm cuaca -panas wallah mablessss..nyummmm :)







Alhamdulillah... Annivesary kami yg ke- 18 tahun ..23/11/2014 ....Syukuran dan ribuan terima kasih ... dengan rasa terharu dan gembiranya .... saya dan suami ucapkan terutamanya kepada Pengerusi dan kekawan Geng2Surau Al-Firdaus Taman Saujana Sek. 2 yg telah mengajak makan Mee Bandung Muar di bandar Muar serta tak sangka belikan kami kek serta meraikan Annivesary kami ... Rasa sungguh terharu bercampur gembira secara kebetulan .... dan ada kek annivesary lagi tu.. dlm dan2 tak ada kek Alhamdulillah ada yg sponser...hihi  Ini kali kedua dpt sama2 raikan hari bersejarah kami ... Terima Kasih juga saya ucapkan kepada kekawan FB.. saudara mara , adik beradik dan sahabat2 saya di atas doanya... saya juga mendoakan semoga kita semua akan diberkati , dirahmati serta berbahagia hingga ke Jannah hendaknya.... InsyAllah....     ...













semoga mahligai yg telah kami bina berbahagia, dirahmati serta diberkati hingga ke jannah hendaknya... InsyAllah...amin......
 — berasa disayangi.

Isnin, 17 November 2014

CREAMY BUTTER CHICKEN.. Alhamdulillah


Alhamdulillah. .. cuba wat creamy butter chicken saja lebihkan sos nya... 
Tq kpd kekawan yg bg resepi dan idea...nyummm2 dan sedapppp kata my hubby... bersama soup sayur campur pelengkap hidangan....


CREAMY BUTTER CHICKEN
Ada stgh resepi letak cheese ikut citarasa masing2 yer...
 
Bahan-bahannya
Bahan perapan
250g ayam (potong kecil2) 
1 sudu kecil garam 
1/2 sudu kecil gula 
1 sudu kecil serbuk kari ayam 
1 sudu besar tepung jagung 
1 biji telur

Bahan menumis 
2 sudu besar mentega
 
2 biji cili padi - jika mahu pedas lebihkan
 
1-2 tangkai daun kari segar
 
1/2 cawan susu cair
 
1 sudu besar gula (nak letak pati ayam pun boleh)
 
secubit garam & lada sulah secukup rasa



Cara-caranya 
1. Perap ayam minima 1 jam. Kemudian goreng ayam hingga masak & ketepikan.
 
2. Panaskan kuali, cairkan mentega. Tumis cili padi dan daun kari hingga naik bau.
3. Tuangkan susu cair dan diikuti bahan-bahan lain.Masak hingga kuah agak memekat dan sesuaikan rasa.
4. Masukkan ayam & gaul hingga sebati atau boleh juga dicurahkan kuah di atas ayam. Dah siap..


 
 Selamat mencuba dan selamat menikmatinya seisi family.... 


Masalodeh aka Vadei nyummmm2 sedap dan mudah....

Salam ceria di hujung minggu bersama keluarga. .. Sarapan kami sefamily pg ni dgn Masalodeh layan bersama2 dgn sos cili dan lada hijo....memang delicious. .. baru ummmmppp!..  
Tq Anie Japri dan juana Zuriana Abd Latip atas sumbangan resepinya... muahhhh2...
 — berasa disayangi bersama Shamsul Nizam Md Salim 





Masalodeh aka Vadei nyummmm2 sedap dan mudah....

Bahan2 nya
2 cawan kacang dal - direndam dlm 3 jam
2 cawan nasi sejuk
** Blend kering bahan2 ini

- selabu bawang besar - di mayang / dadu 
- 2 tangkai daun kari 
- cili padi / cili kering .. potong dan ikut nak pedas 
- 1sdt jintan manis 
- 1sdt jintan putih 
-garam dan gula 





caranya 
- Gaul semua bahan .. nak goreng baru kepal2kan ..
-goreng denga api yg sederhana saja .. balik2kan supaya masak dlm dan luar hingga garing dan toskan dan hidangkan ..panas2....

.






** sediah utk dinikmati dgn lada hijau dan sos cili ...pastinya lebih nyummm2 dan umpppp !! 
Selamat mencuba dan menikmatinya utk sarapan pagi mahupun wat minum petang layannnnn.. :)


salam sayang dr aida di SRKM hingga jumpa lagi di N3 yg lain dahhhhh asalamulaikummmm...



Isnin, 10 November 2014

Puding Sumi ..lapisan coklat susu


Percubaan 2nd berexperiment dgn Puding sumi coklat susu... Alhamdulillah...Menjadi sempurna hari ini ... baru puas hati...
Mastura Yasak , Anie Japri , Sha Hafizi , Zunaidah Che Omar , Zuriana Abd Latip , Hanie Safri , Norma Azuwa Zakaria , Azanie Zulaikha , Hadalela Bt Ismail Ida, kak June Ahmad , Puan lia Enjit Enjit Semut , Suhaida Mohaini , Liliwati Kasdi ,mak buyung Nora Nora Nora, Yanz Hizani Hamzah , syukuran ..tengok ni puding sumi ku telah menjadiii dan tidak lagi berenang2 kuah lentang @ kuah dada @ rampaian berirama....hihih :) :)
tq mas atas sumbangan bekas yg dikirimkan dri jauh labuan tuuu akan dimanafaatkan sepenuhnya dear muahhhhh....:* ♥ ♥
Nor Azlin: puding sumi ku yg tergendala semalam .. Hari ni ku sambung semula operasinya....dah siap... standby utk dinikmati dlm cuaca panas2 ni ...nyummmmm2 setelah bertapa dlm peti sejuk .... :P :P



Puding Sumi ..lapisan coklat susu
Bahan2nya
sebungkus agar2 tali 
1/2 cawan gula * ikut selera boleh tambah @ kurangkan
3 cawan air * ikut sukatan yg tertera pada bungkusan..

1 tin susu cair
5 sudu besar tepung kastad
serbuk  koko/ coklat / milo secukupnya
sumi secukupnya- susun rapat2 dan padat...

# susun sumi didasar acuan, masukkan dlm tempat beku sekejap saja....
# Masak agar2 dgn air hingga larut ....kemudian baru masukan gula , susu dan tepung kastard (bahan2 lain) kacau selalu supaya tidak berketul.. kacau hingga agak pekat dan semuanya telah larut....
# bahagikan 2 bahagian satu bahagian dicampurkan dgn koko / milo dan satu lagi biar plain ( susu)


# biarkan suam sebentar.. sambil dikacau supaya adunan tidak beku ...
# tuang adunan susu perlahan2 dlm acuan yg berisi sumi tadi...
# biarkan agak keras tuang pula adunan milo / coklat... dan sejukkan dlm peti sejuk .


# bila puding telah keras boleh lah terbalikkan dan lihat lah hasilnya ...pasti mempersonakan.....


** adunan boleh dipelbagaikan ikut citrasa sendiri.....
** sukatan air pun boleh ikut sukatan dan cara2 yg tertera pada bungkusan agar2 yg dibeli .. kekadang agar2 tidak sama beratnya....
** pesanan kawan saya klu takut agar2 lembik masuk kan seketul dua gula batu semasa memasak...
** pada kekawan yg nak cuba klu guna agar serbuk pun boleh @ yg instand... ikut lah mana2 yg biasa digunakan dan mahir..
Akhirkata sebelum saya menutup n3 utk kali ini... sambutkan salam penuh kemesraan dari saya di SRKM wat semua.. muahhhhh2 tq dan selamat menikmatinya......bertapa dlm peti sejuk ..mamam sejuk2...dlm cuaca yg panas.... memang nikmatttttt ...:)



Ahad, 26 Oktober 2014

Puding Sumi.. nyummmm2 warna warni ..meriah...

1st operasi .... Alhamdulillah. .Puding sumi utk family dan buka puasa sunat. .. wat ptg td...jelly suminya tak berapa menawan. . Jelly sumi tak mahu duduk tetap. ..berenang2 lak semasa saya curah adunan puding. .. gasak lee..janji nyaman bila dimakan. .hihih
 — berasa disayangi.



Puding Sumi

- 1 Paket Agar2 Tali 37.5g
- 8 Cawan air
- 1 1/4 Cawan gula pasir
- 1 Tin Susu Cair
- 2 Paket Sumi
- PEWARNA

1- Masakkan agar2 tali hingga betul2 hancur,
2 - Masukkan gula dan kacau lagi hingga gula hancur,
3 - Masukkan seketul gula batu untuk elakkan agar2 cepat berair,
4 - Masukkan susu cair dan kacau hingga sebati
5 - Perlahankan api.. Ambil sebahagian agar2 dan warnakan ..
6 - Sebelum tu susun sumi di dasar acuan,
7 - Masukkan agar2 sedikit demi sedikit agar sumi stabil dan melekat
8 - Boleh curahkan agar2 bila sumi dah melekat
9 - Lapiskan dengan lapisan kedua dan seterusnya..Sejukkan dalam peti ais.





Cucur Manis Kembung ... wat sarapan sefamily..

Alhamdulillah...Operasi si Golden cucuq kembong manis lg ari ni...permintaan anak2.... suka sangat mereka makan. .. siap tapau ke sekolah lg...nyumm2 garing di luar ...lembut di dalam...
Cucur kembung manis.... rangup di luar lembut di dalam... JOm Layan sat sat...wat sarapan kami sefamily pagi ni ......anak2 suka....




Cucur kembung manis.
Bhn:
3 cwn tpg
3 cwn air panas (yg baru msk)
1/2 cwn susu
Sedikit garam
Cara:
-Gaul semua bahan...dengan sudu / senduk sbb panas
-Adunan akan jd mcm melekit kt tangan...dan boleh terus digoreng 
-Nak goreng, celup sikit tgn dlm air...
-Pastu ambil ikut size yg kita nak..
-kepal2 sikit bg bulat...
-Goreng hingga kekuningan / golden ...
 **Selalu kacau dan kaup balik kan dgn sudip nnti kuih akan cantik bulatnye... dan kembong dengan sendirinya..
-Angkat ,toskan dan hidangkan
Selamat mencuba dan menikmatinya.... 




kalau dah makan kompom tak mahu berhenti... dan akan wat lg...cuba lah klu tak percaya... makan panas2 wallah nikmatttttt....layannnnn  :):)
betul2 mables kan..anak2 saya pun dah beberapa hari ni asyik minta buat lagi jer.... kita layan jee ..lg pun senang ...
Akhirkata sembutlah salam penuh kemesraan dari saya di " Sentuhan Rasakasih Mama ni wat semuanya  dan sampai jumpa lagi....muahhhhh....

Isnin, 13 Oktober 2014

Kek Kelapa resepi bonda chef Khairi.. nyummmm2...

Assalamulaikum wat semua ... maaf lama tak edit apa2 resepi kat blog SRKM aida ni... sekarang ni agak sibuk sikit dgn anak2 nak periksa dan alhamdulillah dgn tempahan yg tidak putus2 w/p tak banyak....syukuran...
Alhamdulillah.. tayang perdana sebelum tido... compom mlm ni saya tido lena dan tak mengigau Suhaida Hashim , Atif Shahieka... Terima kasih abg long Khairi Mansor w/p busy tp dpt jugak sumbangankan resepi bondanya kat kita org ... memang wallah nyumm2 ...anak2 tak sabar ..suam2 lg dah minta dipotong sbb mamanya lama tak membaking kek... Layannnn.. kek kelapa memalam ni ..terselit juga si bunga kejung wat penyeri ... 
** tinggal 1/2 tu dpt ke wat sarapan esok??...
 — berasa disayangi 


Kek Kelapa 
---------------
1 cawan gula kastor
1 cawan margerine
3 bj telor 'B'
1 tbs essane Ros
1 tbs susu pekat
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung naik sendiri (s/rising flour)
Pewarna kuning
1/4 cawan kelapa kering yg diwarnakan merah/hijau

Cara:
1-Pukul margerin bersama gula hingga kembang
2-masukkan telor satu persatu sambil terus dipukul
3-masukkan esen & susu pekat
4-masukkan tepung dan kacau rata bersama sedikit pewarna kuning.
5-masukkan kelapa kelapa dan kacau perlahan.
6-Masukkan kedalam loyang berukuran 8in.
7-Bakar dgn suhu 170c utk 30-45mnt..

Selamat mencuba





 —