Khamis, 23 Jun 2011

~~BUAH MELAKA DAN POKOK BUAH MELAKA...DAN KUIH ONDEH2


Buah Melaka dan Pokok Melaka....Baru hari ini tergerak hati nak ambil dan pegang buah melaka ni....oh bergini rupanya tengok lebih dekat...selalu tak ambil kisah pun dgn pokok ni banyak kat tepi jalan....semasa ambil anak dari balik sekolah tadi ,Aida berhenti kereta dan pi petik....macam org jakun je Nasib baik tak terjumpa Bapak MPM ( Majlis Perbandaraan Melaka) klu tak kan kes nyaaaaa...tp klu jumap jugak smlm Aku cakap ada org mengidam nak makan buah melaka encik..tu yg saya tolong ambilkan...kesihan dia...pasti Bapak MPM cair....bagus jugak kan idea aku tu...nak selamatkan diri le tu....hahahahh ..tak apalah apa org nak kata... kata lah... Cakap dlm hati.....janji aku dapat ambil dan pegang...Nanti bil ada org tanya aku pasal pokok melaka tak le aku jakun @ malu...sbb dah lama duduk melaka hampir 14 thn pun tak kenal pokok melaka.. apa tah lagi pegang buah melaka heheheh..cuma dapat ambil 2 biji saja .pokok tinggi beb..lebih tinggi dari pada aku....huhuu DAPAT JUGAKK jadilah...... *_ * buka posa nanti nak cuba makan ..apa rasanya buah melaka ni?? ....Tungguuuuu... Jgn mabuk sudah lah Aida..heheheh..Yang aku dok selalu buat hanya Onder- Onder si Buah Melaka aje... Bila ngappppp satu2 sedapppp tak ingat org belakang...heheh ...tp Awas cetussss gula melaka tu bila kita gigit dan pecah di mulut ..wallah sedappppppp..


Salam sayang dan kemesraan dari Aida di SRKM...sekian saja borak2 asyik masak dan makan aje... ....salam hormat Aida perkenalkan BUAH DAN POKOK MELAKA>>>> :))



Aida dah berbuka posa baru boleh rasa....1) Buah Melaka macam buah cermaikan....2) Aida cuba belah agak keras..dan nampak tak di tengah2tu bijinya...macam kuih Ondeh2 kan ...kita bubuh gula melaka ditengahnya...3) Aida cuba gigit ..adoi ampon..rasanya memang pelik tau, nak tahu tak,,,mula2 bila Aida gigit rasa nya sungguh kelat dan ...pahit..betullah kata rakan FB kelat macam buah gajus...cuba kunyah tp tak boleh nak telan melekat pahitnya...4) aida buang hampasnya..tiba2 bila dah keluarkan buah itu dari mulut terasa kat lidah macam pedur2 sikit tp lepas tu terasa manis pulak...pelik bin Ajaiblah buah ni...ingatkan lidah aida saja yg rasa manis..tp anak2 pun cuba gigit N rasa pun macam tu juga......itulah dia cerita rasa si BUAH MELAKA>>>> Sama seperti kata2 kak Sherry macam kehidupan ini ..pahit,kelat dan manis , serta asam garam kehidupan yg mesti kita lalui...sekian ceti buah melaka wat kekawan semua.....dari Aida di SRKM..:))

2 ulasan:

  1. mcm tu rupa buah melaka.....first time tengok, rasanya mmg susah nak jumpa buah ni, kiranya buah hutan la ye?

    BalasPadam
  2. buah ni klu nak jumpa pokok dan buahnya ada di melaka zanafahmi...ada juga rakan yg jumpa ianya wat jeruk...

    BalasPadam