Rabu, 31 Oktober 2012

Daging Korban Masak merah ..wallah sedappp...

Assalamulaikum dan salam AidilAdha wat semua pengunjung2 SRKM semua..apa kabar?...banyak dpt daging korban? dah masak ke belum?....aida dpt banyak juga ..Alhamdulillah tahun ni dpt dekat 5 kg..dan ada sebungkus tulang lembu....banyak idea nak operasi ni..tp tak boleh wat hari2...selang 3 ,4 ari nanti boleh operasi ....nak kawal juga klosterol dlm badan dah betambah2 ni dlm badan..heheh konon2nya dah tersenarai dlm  perancang daging korban akan di wat steak, masak hitam manis , sup , kicap dan lain..ehenee banyaknya nak operasi....maklum le daging korban banyak kan dlm stock...nanti kita layan jeee....:)


 Menu t/ari tadi ..Daging korban masak merah utk familys....bungkusan pertama di masak utk hari ini.. request dari hubby dan angah Syafiq HR..mama dia layan jeee...:)..sungguh meyelerakan sekali..apa kat kita tengok dulu reseipnya lepas tu kita operasi dan nikmati..Sebenarnya Daging masak merah ni sama je macam Ayam masak merah..cuma penambahan sikit bahan2.tu je...ni merupakan lauk peberetttt dlm family aida..... 


~~Daging Korban Masak merah ~~
Bahan-bahan:
1 kilo daging - dipotong nipis dan di rebus hingga empuk
4 sudu besar cili kering kisar

Bahan tumisan: 
rempah 3 beradik ( kayu manis, bunga lawang , buah pelaga )
1 inci halia- tumbuk 
4 ulas bawang merah - tumbuk 
1 inci lengkuas - titik 
3 biji bawang putih - diketuk
2 batang serai - dititik
minyak utk menumis

Bahan tambahan :
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tiram

1 biji bawang besar - dipotong bulat2 biji lada merah di potong serong .
Daun limau purut - dikoyakkan
Garam dan gula secukup rasa
Ajinomoto jika suka
 


Cara membuatnya:

-Daging di potong nipis .
-Panaskan minyak. Tumiskan bahan tumisan  hingga naik bau. 
-Masukkan cili kering kisar.dan masak sehingga terbit minyak. 
-Masukkan sos cili, sos tomato, dan sos tiram dan sedikit air diikuti dengan daun limau -purut dan Kacau rata. 
Kemudian masukkan garam, gula, dan ajinomoto Kacau sebentar, kemudian masukkan daging yang telah di hiris tadi bersama , bawang besar, dan lada merah . 
Setelah kuah nampak pekat, rasa secukupnya dah ok boleh diangkat dan dihidangkan bersama nasi putih.


3 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. sedapnyer...ni kalau kena nasik panas2 mmg terangkat nih...dapnyerrr...

    BalasPadam