Rabu, 24 Oktober 2012

AGAR-AGAR GUDEL @ GULA MELAKA ~~ Khas utk majlis kenduri di surau....

Assalamulaikum dan selamat ptg semua...
Alhamdulillah menjadi juga operasinya utk hari ini ..


AGAR-AGAR GUDEL @ GULA MELAKA....bertapa dulu dlm i/box..sebelum tiba waktunya utk dinikmati...Jom layan mata jap..cuaca pun panas sungguh ptg ni sabor je........:)

10q Liliwati Kasdidan Anie Japri atas bantuannya..Syukuran....dapat juga aida mengadaptasikannya di sini...:)

Tapi yang ni Aida nak bawa ke surau bersama karipap kentang citrasa aida tu , sempena majlis bacaan doa dan tahlil utk ayah dan bonda Aida yg berada di Tanah suci Mekkah untuk  menunaikan rukan Islam yg ke -5...
Pastinya tanggal 25 october bersamaan dgn 8 zulhijjah di saat dan ketika ini para jamaah haji sedang bergerak menuju ke Arafah utk berukuf....moga ayah dan bonda ku akan diberi kesihatan yang sejehtera.. dipermudahkan mengerjakan ibadah haji dan selamat pulang ke tanah air nanti serta mendapat haji yg Mabrrur InsyAllah..Aminnn...:)
JOm kita follow resepinya ..Jom cuba2 operasi dan Jom layannnnn



 AGAR-AGAR GUDEL @ GULA MELAKA  ~ copy dan paste dari mak jemah style (Liliwati Kasdi)..10q lili...

* 1 ketul beso gula melaka + gula merah skit utk warna mengancam sukmaku...msk dgn 2 cwn air dan daun pandan pastu tapiskan dan sukat  air gula..kalo x dpt 2 cwn xpe...

Bahan A
1 pkt agar2 serbuk
6 cwn air (termasuk air gula tadi ~ kalo kurang takut keras plak x nyut2 masuk tekak)
~ Masak sampai mendidih
tambah gula pasir (ikut kemanisan msg2..kdg2 gula melaka ni manis sgt..kdg2 x manis ikut saiz gula tu arr)

p/s : disebabkan aida guna agar2 tali 20g aida tambah lagi 2 cawan air ...

Bahan B
1 kotak santan aida guan jenama KARA 200ml. ( kotak kecil)
1 kotak air sukat guna kotak santan
1/3 sdt garam
2 biji telur (nak bubuh 1 pun bole kalo kecik 2..kalo beso 1)

~satukan semua n kacau sebati
Masukkan dlm periuk dan jgn di kacau ..kecil /perlahan api ..
Agak2 dah nampak blup..blup mendidih tu terus tuang kat acuan n sejukkan..
Dah sejuk bertapa kan dlm i/box...pastinya cuaca panas2 ni wallah nyaman je klu lalu di tekak...ppsssttt pose sabor ,jap je lagi waktu berbuka...@ Enak di makan begitu saja....



** nak senang keluar basahkan acuan ...sebelum tuang agar2....
selamat mencuba dan salam sayang dari aida di SRKM...muahhhh sampai jumpa lagi.....:)



2 ulasan: