Ahad, 4 November 2012

Daging Korban wat Gerang Asam.....memang layannnn....


~~Daging Korban wat Gerang Asam~~ hidangan utk t/ ari tadi......bukan bungkusan yg ke -3 ..tp tetel , otot2 serta sedikit daging di antara bungkusan2 daging korban.......pada sapa2 yg pernah menikmatinya pasti tidak akan lupa akan keenaknya...lebih sedap di makan dgn nasi putih hangat ,sambal belacan ..ulam2.. dan ikan kering wallah sungguh enakkkkkk..... salah satu masakan yg populer juga di melaka ...selepas Asam pedas melaka ..perahhhhh enakkk !! 



Masakan ni macam adik beradik asam pedas melaka juga tp lebih mengancam kerana ada penambahan bahan2, cara masaknya pun hampir sama cuma bezanya asam pedas ada  daun kesum / bunga kantan mana kala Daging Gerang Asam ianya dibubuh daun limau purut  dan kerisik serta bahan sampingan lain. ....Itu yg menambahkan keenakkannya ....:)
JOM
 SEMAK RESEPI...JOM MASAK DAN JOM LAYANNN..salam sayang dari Aida di SRKM...

Bahanya:
1kg daging lembu  +tetel + ototnya ( urat) lagi sedap  .. di rebus hingga empuk dan dikerat-kerat kecil- air rebusan jgn di buang..

Sesenduk lada kisar
1/2 sudu jintan - yg telah goreng tanpa minyak dan di tumbuk/kisar
1/2 sudu ketumbar -yg telah goreng tanpa minyak dan di tumbuk/kisar
1/2 sudu halba + biji sawi
1* labu bawang besar ,
3 *ulas bawang putih,
2 *batang serai ,
2 inci* halia dan lengkuas*- *nak sedap klu dapat semuanya di bakar kemudian di kisar ( ini tip yg diberikan oleh kawan aida asal dr melaka )....
1 keping asam keping / air asam pun boleh- secukup masamnya 
minyak utk menumis.
air secukupnya
3 helai daun limau purut- koyak2 kan 
serbuk perasa dan garam secukupya
2 sudu kerisik- agak2 kuah pekat dan cukup rasa lemaknya ... 

caranya:

  1. Tumiskan jintan,ketumbar, halba dan bij sawi sehingga naik bau. kemudian masuk bahan yg di kisar dan lada kisar ..tumis hingga garing dan naik wangi.
  2.  Bila dah garing masukk air rebusan daging, dan masukan daging yg telah direbus tadi ,dan tambah air rebusan daging secukupnya..
  3. - Perasakan dgn garam ,asam keping dan serbuk perasa jika suka.masak sehingga mendidih. last sekali,masukan keresik dan daun limau purut. rasalah secukup rasa...Dah siap... Hidangkan Daging Gerang ASam bersama  dgn nasi putih hangat, sambal belacan , ulam2  ..makan memang tak hinggat......heheh 

Selamat Mencuba...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan