Sabtu, 4 Februari 2012

~~CUCUR NASI IKAN BILIS ~~

Assalamulaikum dan selamat pagi dah bersarapan?....Hari ni operasi apa?.....Aida hari ini operasi sarapan yg simple je ..CUCUR NASI IKAN BILIS ...Pernah operasi tak?..pastinya yg istimewa dan simple utk family tersayang..


CUCUR NASI IKAN BILIS~~~~ yang istimewa ianya semestinya sedapp, lembut dan yang penting dah sejuk pun still lembuttttdan tak kaku kejung heheh ...Yang bestt apa tau, masa suam2 tu kulit luar dia rangup tapi dalam dia tetap syokkk dan lembut...Jom operasi klu ada nasi lebihan semlm tu....dan layannnnnn dgn sos kegemaran @ cecah klu2 ada kuah lebihan kari @ asam pedas semlm jugakkk...ehemmmmm memnag sedap bangettttt.....

~~CUCUR NASI IKAN BILIS ~~

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan nasi
2 cawan air
2 1/2 cawan tepung gandum
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/2 biji bawang besar, didadu
1/2 cawan ikan bilis, cuci dan rendam sekejap, toskan
1 biji lada merah, hiris halus- klu suka dan nak pedas
Daun sup/daun bawang, hiris halus - tak ada pun tak apalah..klu ada lagi sedap...
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

CARA MEMBUATNYA :-)
1.Satukan nasi, air, bawang besar, bawang putih dan ikan bilis dalam alat pengisar. Kisar hingga halus. Gaul bahan2 kisar tadi bersama tepung gandum, daun sup/daun bawang, cili hiris, bawang besar dan perasakan dengan garam secukupnya. Gaul hingga rata. Ketepikan.
2.Panaskan minyak untuk goreng terendam. Basahkan sedikit hujung jari dengan air dan jemput adunan tadi dan masukkan ke dalam minyak panas, berhati. Buat hingga memenuhi kuali, tapi pastikan ada ruang...klu takut pakai lah sudu, kita sudukan je.....

3.Goreng /Masak dengan api sederhana hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan, letak atas paper towel. Buat selebihnya hingga siap.Hidangkan bersama sos cili atau sos kegemaran anda.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan