Selasa, 31 Januari 2012

~~Roti Sardine Swiss Roll~~ wat b/fast

31/1/2012...Pepagi ni Aida wat sarapan Roti Sardine Swiss Roll utk family dan anak2 b/fast dan ditapau bawa bekal juga ke sekolah....Nak bagi idea dan kasi abis klu2 ada roti yg dah nak ezperttt tu dan tak tahu nak wat apa...sedap dan garing je ..sedap di mulut dan kenyang dlm perut..alhamdulillah kenyangggg.....hehehe..Jom operasi wat minum ptg pun sodappppp....




~~Roti Sardine Swiss Roll~~


BAHAN-BAHANNYA :-)

8 keping roti putih
2 biji telur, dipukul sedikit
1 cawan serbuk roti (kaler oren)

BAHAN INTI SARDINE :-)

1 tin sedang sardine, ambik isinya
1 biji bawang besar, didadu
2 ulas bawang putih, dicincang
1 cm halia, cincang halus
1 camca besar cili kisar
1 camca besar sos cili
1 camca teh kicap cair
1 biji limau kasturi, ambil jusnya
1 pokok daun bawang, hiris halus

CARA MEMBUATNYA :-)

1.UNTUK INTI :- Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih dan halia hingga harum, masukkan cili kisar dan sos cili, kacau rata dan masukkan sardine. Kacau rata, tambah kicap cair, masak hingga kering. Akhir sekali masukkan jus limau kasturi dan hirisan daun bawang, kacau rata dan matikan api. Biar sejuk sebelum digunakan.

2.UNTUK ROTI SARDINE GULUNG :- Ambil 1 keping roti putih, canai hingga leper. Isikan 1 camca besar inti, ratakdan dan guling seperti swissroll. Sapu telur pada hujung roti dan gulung terus hingga melekat. Kemaskan dan susuh dalam bekas. Buat kaedah sama pada baki roti dan inti.
3.Panaskan minyak pada suhu sederhana untuk goreng terendam. Golek roti sardine gulung tadi dalam telur, kemudian golekkan dengan serbuk roti, rata dan goreng hingga kuning keemasa. Angkat dan toskan atas paper towel. Buat hingga siap.
4.Hidangkan bersama sos kegemaran....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan