Jumaat, 21 Oktober 2011

~~Japanese Strawberry Cheese Cakes~~

Assalamulaikum dan selamat mlm wat semua...Hari ini Aida cuba2 mendeko lagi ...kali ini cuba operasi Japanese Strawberry Cheese Cake pula ...resepi asal dari Rms Benhadria..inspirasai dari Kak Zaharah Omar...terima kasih buat kedua2nya....:))..memang sedap....saja tak mahu BCnya tebal2...sapu nipis2 saja...


operasi Japanese Strawberry Cheese Cake...memang sedapppp....lembut dan gebu...yang paling suka adalah anak2 sbb mama dia dah pandai cikit2 mendeko.....Aida cuba2 lagi mendeko...operasi Japanese Strawberry Cheese Cake...anak suka sangatttt layannnn aje lah....))w/p sebenarnya baru nak mencuba2 mendeko...picit2 BC dan alhamdulilah menjadi ...



Bila dah terasa nak berxeperiment jom kita tengok resepinya memang mudah bahannya...tu yg terus tercuit hati nak beroperasi...JOMlah operasi.....Jom deko mendeko dan Jom Layannnnnn...
dan salam sayang dari Aida di SRKM...

Japanese Strawberry Cheese Cake...

bahan2nya:
4-5 keping cheddar cheese
200 ml susu segar
...4 biji telur
70 gm gula halus
70 gm tpg kek
70 gm butter
1 sudu bsr strawberry emulco/perisa strawberry
sedikit pewarna merah jambu

cara2nya:
1.koyak2kan ciz kecil2 dan campurkan dgn 200 ml susu segar,msk dgn api perlahan,kacau selalu..masukkan butter,tutup api.
2.asingkan telur putih dan merah,pukul telur putih dgn 70 gm gula halus hingga menjadi kembang@meringue,kemudian pukul telur merah hingga kembang,masukkan dlm adunan ciz tadi(1)...(*adunan meringue saya buat akhir sekali...*)
3.masukkan tpg sikit demi sedikit,kacau perlahan,sekiranya berketul boleh ditapis,kemudian masukkan adunan meringue tadi,kaup dan sebatikan adunan.Masukkan perisa strawberry dan sedikit pewarna merah jambu...kacau rata.
4.lapik acuan 7x3 inci loyang bulat,tuang adunan kedlm acuan.
5.letak loyang dlm bekas yg telah di isi air panas,masukkan kedlm ketuhar yg telah dipanaskan 20 min pd suhu 170c selama 20 minit kemudian rendahkan suhu kpd 140c dan terus membakar selama 40 min.

*teknik membakar bain marie atau steam bath sbb cheese sgt lembut dan mudah terbakar.

*masa penyediaan:20 min..
*masa membakar:1 jam.


** Untuk mendeko Aida guna buttercream ( BC) saja ..ni resepi dari Mastura Yasak..
100g butter cup
100g lemak sayuran
150g @ 200g gula ising - aida cuma letak 150g manis nya pun dah cukup...tp suka lebih manis bolah tambah lagi .....

- Putar butter cup dan lemak sayuran hingga kembang dan tambahkan sikit2 gula ising ...pukul sampai pekat dan kembang dan bubuh perwarna yg di sukai ..dah boleh deko mendeka , sebelum tu masukan BC dlm piping bag utk mendeko .....nozel juga perlu ada baru cantikkkkk dekonya nanti...

4 ulasan:

  1. aida...nmpk sedap la kek ni, tgk cam gebus dan lembut sgt, deco pun cantik..teruskan deco2 aida, lama2 tgn rasa tak kekok, nanti ada la tempahan kek deco2 pulak tu..

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah cubaan m'deko tidak menghampakan ida.. dan JCC ni memang sedappp , lembut dan gebu sekali......10q ida atas doa dan sokongannya .....InsyAllah..mudah2an aida akan terus berusaha dgn sebaiknya...:)

    BalasPadam
  3. WAAAAAAAAAAAAAAA..terrer lah aida sekarang dek...cantik nye kek ni.....

    BalasPadam
  4. terima kasih kk Linda Lindt ( kk Rose) ..alhamdulillah.....syukurannnnnn....dapat juga aida cuba2 mendeko kak.....

    BalasPadam