Selasa, 18 Oktober 2011

~Cupcakes Strawberi ~~


Assalamulaikum pada semua kekawan dan selamat pagi...sebenarnya experiment Cupcakes ni telah Aida operasi semalam wat percubaan dan sambil2 tu boleh juga utk pemanis mulut wat berbuka pose aida dan my hubby sempena anak2 yg 3 org tu mula menduduki peperiksaan akhir tahun bermula 18/10/2011 hingga jumaat 21/10/2011 ni....
Cuba operasi Cupcake perisa strawberry dan cuba mendeko2 juga ...Alhamdulillah siap juga make-upnya...taram aje picit2..tangan masih keras ni....anak dah tak sabar2...nak layannnnn.....percubaan pertama..memang teruja....hehehe :))


Dalam satu adunan dapat lah 16 biji aida guna peparcup saiz 9...jadilah ..dah tengok resepinya ..jomlah operasi dan dah siap jom layannnnnn.....dan salam sayang dari Aida di SRKM...Anak2 cukup seronok dan cakap " Mama macam capcakes kat kedai lah "....my hubby pun cakap sedappppppp dan dah ada peningkatan...:))10q juga pada kk Zuraini Alisa dari semanis gula atas perkongsian resepi ini.....10q kk zu...

~~CUPCAKES Perisa STRAWBERI ...~~

Bahan2nya:-
3 biji telur diasingkan putih & kuning
110 gm (3/4 cup) gula castor
125 gm (1 1/4 cups) tepong gandum (ayak bersama 1 teaspoon baking powder
1 tablespoon susu pekat
7 tablespoon (1/2 cup) minyak jagung (minyak masak pun oklah)
1 tablespoon chocolate emulco

Panaskan oven.
Pukul putih telur hingga gebu kemudian masukkan gula sedikit demi sedikit.
Pukul hingga jadik meringue baru masukkan kuning telur kesemuanya.
GUNE KAEDAH KAUP BALIK...
Masukkan tepong , gaul. Masukkan susu, minyak jagung, essen.Gaul hingga sebati.

Masukkan kedlm loyang ataupun papercup .
Bakar dgn suhu 170 deg. C selama 1/2 jam ataupun masak.


bunge buttercream....

RESEPI MB dan ALONG DIANA../ Mastura Yasak
1/2 cawan butter / 100g
1/2 cawan shortening/ 100g
4 cawan gula icing / 150g- 200g ....ayak dulu...bole kurangkan gula icing sbb adunan ni agak keras( aida cuma masukan 2 1/2 cawan saja )
4 sudu besar susu pekat..
garam beberape cubit...suke hati kome nk cubit brape..
esen vanilla

putar butter n shortening hingge kembang..masukkan gula icing sedikit2...masukkan esen vanilla dan susu pekat..


wah ! tu dia cupcake strawberi bersama butter cream..jom layannnnnn.....:))

2 ulasan:

  1. salam aida.sue kurang paham sikit....pas pukul putih telor hingga meringuie n masuk kuning telor tu dalam meringue pastu pukul lagi br masukkan tepung n bahan yg lain secara kaup balik gitu yer?

    BalasPadam
  2. wsalam eyda...ya betul tu...

    BalasPadam