Khamis, 3 November 2011

~~TALAM MARBLE~~ Tepung Hoen Kwee--main lebur aje...

Assalamulaikum dan salam sejehtera aida ucapkan kepada semua kekawan...pagi ni aida cuba beroperasi dgn tepung Hoen Kwee....kecian tau ..tergolek2 manja aje dia dlm almari tu..tak berusik2...belinya dah lama ...lepas semalam berborak2 kat HYSBnC..Azanie Zulaikha bagi link http://fromintankitchen.blogspot.com/2011/07/talam-yang-tak-perlukan-kukus-sedap.html aida rujuk ohh rupanya...blog kak Azlita Aziz masam manis 10q x10...


Pagi ni 3/11/2011 Aida merajinkan diri nak berexperiment...kebetulan kelapa ada ..tp belum berparut..terus ku belah dan parut..eheheh parut guna blander aje parutnya lagi cepattttt ..dan operasi wah memang sedap dan terasa kemanisnya talam ni...macam kuih tepung pelita pun ada..macam rasa pudding coklat mable pun ada..sedappppppp......jadi 2 ni 1 lah....


~~TALAM MARBLE~~
Tepung Hoen Kwee--main lebur aje...tak perlu kukus2....tp sungguh sedappppp dan cepat di sediakan.....

By: Kak Fida & kak Azlita Aziz...10q...

Bahan-bahan ( loyang 10x10 inc. )/ aida guna acuan kecil2 nampak comel dan senang nak ngappp...klu Malas selebihnya tu masukkan aje dlm loyang....a'ahah..:))

240 g tepung Hoen Kwee hijau
450 g gula halus (2 1/4 cwn rata)
2100 ml santan pekat (drpd 2 biji kelapa)
1 sk garam
3 sb serbuk koko
choc emulco - aida tambah
perwarna hijau pun aida add cikit...baru le kalaenya menawannnnn....heheh

caranya:

-Satukan kesemua bahan ke dlm mangkuk kecuali koko dan dibahagi 2. 1 bahagian di campur koko.1 bahagian lagi biarkan memang dah warna hijau..Sbb nak menawan lagi kalaenya aida tambah sikit perwarna hijau...
-Masak adunan dlm periuk yg berasingan sehingga pekat,licin dan kelihatan meletup2. Matikan api.
-Loyang /acuan di griskan dgn minyak masak terlebih dahulu...cikit aje...
-Marblekan adunan berselang-seli warna hingga habis di dlm loyang. Sejukkan.
-Siap utk dipotong dan dihidangkan dan dingappp...klu bertapakn dlm i/box lagi syokkkk...nyamam aje bila di mamam....

** Lagi satu sebelum terlupa nak bagi tau.. talam ni selepas dibahagikan kena masak dalam dua periuk yg berasingan secara serentak.. tak leh masak satu2 nanti dia dah keras pulak.. jadi.. kena lah jadi wonderwomen sekejap! kacau guna dua2 tangan.. hihi

**Semasa memarbelkan adunan hendaklah lakukan dengan pantas kerana adunan cepat mengeras.

**Nak dapatkan santan yg banyak aida blender kelapa lagi senang ..gunakan pengisar lada..tp sebelum tu pastikan blender dicuci bersih2 ..klu tak kan JADI kuih Talam berasa pedas lak kang...heheh
Klu diblender kelapa tu lagi banyak dpt santannya dari di perah guna tangan ..sbb talam ni guna banyak santan....

** Selamat beroperasi dan salam sayang dari Aida di SRKM...muahhhhh.....semanis Talam Mable ini...:))

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan