Rabu, 9 Januari 2013

bengkang Gandum = Kueh Bakar Pandan itu yg saya namakan........

Pembuka tirai cuba2 berexperiment 2013' ..kali ini aida cuba2 beroperasi kueh bakar Pandan menggunakan pemanggang ajaib ni..alang2 dah ada kan ..macam2 nak di cubanya heheh ....
Alhamdulillah menjadi nampaknya....kuehnya pun cepat masak dan lembuttt je.....10q tazah Ustazah Ani atas perkongsian resepinya.. memang mabelesssss !!!


Jom kita tengok resepinya yg mudah dan apa lagi jom le operasi.....
Salam penuh kemsearaan dari Aida di SRKM...sampai jumpa lagi di entri yg lain  datang..muahhh :))




Bengkang gandum = Kueh Bakar Pandan saya panggilll...

1 cwn gula
2 cwn tpg gandum
31/2 cwn santan
4 biji telor
garam
pewarna hijau

*santan 31/2 cwn (aida guna je santan kotak 200ml + 2 1/2 cawan air  
di blend dgn beberapa helai daun pandan nak jdkan 31/2 cawan)  ....pastu perah n tapiskan...bubuh sikit pewarna hijau baru e hijaunya menawan )


caranya
pukul gula dan telor...hancurkan(blend je)
campurkan tpg berselang seli dgn santan
klu nk letak sikit baking powder kat tepung pun boleh
bila dah sebati..tapis dulu
panaskan loyang atas api dan letak satu sudu besar marjerin
bila dah cair marjerin tu tuang semua adunannya
kemudian dibakar...agak2 dah separuh masak, klu suka boleh tabur dgn bijan...bakar kurang lebih 50minit
bergantung pd oven msg2...suhu 175c ye..


**saya bakar dlm pan ajaib dalam  30minit jer...nak kan ada garing2 sikit...api slow...terbalikkan jer pan tu dpn blkg...senang...mudah n cepat jer di masak..


saya memang suka kueh ni....jap je dah licin..anak2 saya pun suka jugaaa....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan