Khamis, 1 Ogos 2013

BISKUT FRAMBOZEN KENARI....Biskut utk Aidilfitri 2013...Alhamdulillah.....

Assalamulaikum wat semua kekawan aida yg disayangi...
Hari ini baru nak mengcookies wat biskut sendiri ..Bab kata BB fatin mama asyik wat org punya je,,,kali ini Biskut Frambozen Kenari pula menjadi pilihan dan menambat hati saya utk beroperasi....sambil mata dok perhatikan biskut bersauna dlm oven...sambil tangan mengelim lagi baki tempahan karipap yg belum selesai......Alhamdulillah..
Resepi ni aida ambil dari blog semanis Gula kak Zu sumber inperasi dari blog kak zu Zuraini Alias..yg cantik lagi pandai wat segala kuih dan kek tuuuu.....10q kak zu aida mohon adaptasikannya di sini ya....tanda aida dah mencuba wat biskut yg menjadi pujaan semua org.... resepi asal boleh selongkah2 di sini :


 Biskut Frambozen Kenari...rapuh di tangan ..cair di mulut....wallah ....kena operasi juga sbb dah tertawan dgn rasanya pada Raya Aidilfitri thn lepas ....w/p biskutnya agak rapuh..namun sedapp beb... — di My Sweet Home / Rumahku Syurgaku..





Sebelom dibakar aida tekan dulu dengan penekan tuu, bakar sekali mcm tuuu.Kalau tak, secare logiknye boleh ke biskut tuu dipotong panas2, hancor lerr jawapnye, ala mcm kaedah biskut shortbread lerr jugak.








masukkan balik cutter dan bakar sama 

Alhamdulilah inilah hasilnya setelah bersaunan lebih 1jam dlm oven ..Biskut Frambozen Kenari...rapuh di tangan ..cair di mulut....wallah .... — di My Sweet Home / Rumahku Syurgaku..


 

JOM kita intai resepinya dan JOm cuba operasi....pasti makan pun sedappp dan nikmat ....

BISKUT FRAMBOZEN KENARI

BAHAN BAHAN  A - Pastrynya :)
250 gm tepung gandum/redrose
110 gm gula icing
110 gm serbuk badam/ground almond
195 gm butter
1 biji telur kuning
80 gm susu tepung

B- TOPPING :)
TENGAH...jem blackcurrant secukupnye
TABURAN....almond flakes  

C- ROYAL ICING :)
60  gm putih telo
80  gm gula castor
2 tbsp tepung jagung
* Putar putih telur dan gula hingge menjadi meringue.Masukkan tepung jagung, kacau dengan kaedah kaup balik.

CARE CARE :)
1. Putar butter dan gula icing, masukkan kuning telur, masukkan tepung, susu tepung dan serbuk badam. Jadikan doh ( jike adunan masih lembik boleh tambah tepung sedikit demi sedikit )
2. Lapik tray 12x12x2 dengan kertas ( 1 adunan ini cukup untuk 1 tray )
3. Letak adunan dan tekan padat.Cucuk dengan garpu dan tekan adunan dengan CUTTER , bakar lah biskut hingge masak lebih kurang 30 minit pade suhu 170 c.
4. Bile dah masak angkat CUTTER dan sapu jem serta royal icing dan pasang semula CUTTER tersebut. Barulah di susun badam flakes YNG TELAH DIPANGGANG
5. Bakar lagi selame 20 minit.  ( tambah lagi mase membakar 1 jam pade suhu 100 C untuk mengeraskan royal icing )
6. Terus membuke CUTTER dan biarkan biskut sejuk dahulu baru lah di angkat.

Biskut Frambozen Kenari....ready masuk bekas....standby... — di My Sweet Home / Rumahku Syurgaku..
selamat mencuba dan sambut lah salam sayang dari Aida di Dapur "Sentuhan rasa Kasih Mama" muahhh hingga jumpa lagi di entri yg lain....:)  <3 <3

1 ulasan:

  1. Salam Kak,

    Mana akak beli biskut cutter tu? puas saya cari tapi tak jumpa-jumpa.

    BalasPadam